Wednesday, December 9, 2009

Kepada rakan2 yg telah dan akan menjadi ibubapa mithali

Pagi2 mcm ni aktiviti mcm biase kami sekeluarga akan duduk2 bace suratkhabar.
Minggu pertama cuti dulu aku beriye2 buat peraduan tekakata BH tu... semangat tu.
Dengan harapan dpt laaa RM10k... tp gagal, ade seorg pakcik tu dpt RM5k.
Minggu ke-2 pulak ade sorang kerani tu pulak menang... ape?? RM15k? Walawey...
Ok, ok... minggu ni aku kena buat balik. Tapi rasenye tekakata utk hari Isnin dgn Selasa mak dah buat bungkus sayur, ataupun semasa proses menyiang ikan. Takpe, takpe... ade byk minggu lg.

Tapi itu bukan faktor utama aku rajin menulis blog pagi2 ni.
Tujuan utama aku menulis blog pepagi ini adalah marah+geram+sakit hati dgn satu SMS yg dihantar oleh seorg pembaca BH ni.

"Saya cadangkan pihak sekolah memeriksa telefon bimbit setiap pelajar, kebanyakan mereka suka menyimpan video yang terlampau. - [AZHAR77:BH16066]"

APAKAH????

Kenapa dia tak hantar SMS mcm ni je... "Saya dah beranak byk2 ni, jadi tlg bela anak2 saya ni ok? Saya cadangkan pihak sekolah jaga semua urusan diorg ni ye? Bijak tak saya"

Allhuakbar... Astaghafirullahalazimmmm... Masyaallah...

Malas nak ulas panjang2...

Tapi aku nak remind kat kawan2 yg bukan guru...

Iya, kami cikgu2 ni bertanggungjawab mendidik anak2 anda tapi jgnlah hanya kerana kami ni dibayar gaji utk mendidik anak2 anda, anda menyerahkan segala-galanya kepada kami. Ambil tahu perkembangan anak2 anda. Jika berlaku kepincangan, kaji dulu di mana silapnya. Jikalau anda mengenalpasti cikgu anak anda yang menjadi punca masalah, bincang dgn cara terhormat, sehormat anda memiliki kereta yg menjalar dan hp yg mahal2 itu (kerana itulah kebanggaan dan lambang kemegahan serta kemewahan org skrg utk dipandang tinggi). Dan jikalau anak anda yang bersalah, silalah ambil tindakan yg sewajarnya kerana anak itu amanah Allah kepada anda kalian. Jgnlah segalanya diserahkan kepada kami. Seramai-ramai anak anda, ramai lg anak murid kami dalm satu2 kelas utk diambil perhatian.
Jadi, marilah kita sama-sama bertanggungjawab ke atas anak2 kita ini.
Mesyuarat PIBG itu sila hadir, jgn keputusan dah dibuat anda semua bising2 tak puas hati.

Bijakkah tindakan anda itu wahai AZHAR77?

7 comments:

  1. ahaaa...lepas geram ek cikgi.
    hmm..aku pun tatau la nape makpak budak skang ni suka nak salahkan cikgu.
    eventho aku bukan cikgu tp ayah aku cikgu, makcik2 aku cikgu and aku penah jadik cikgu 7 minggu, so aku agak memahami lah dilemma cikgu ni.
    si AZHAR77 apa dia punya peranan dalam famili dia kalau nak jaga anak pun dia pass kat orang lain?
    baik toksah ada anak cam ni.
    ish aku lak emo.

    ReplyDelete
  2. nano: aku pun heran... dah dia beli hp canggih bg kat anak dia, sape suh? pastu suh kami lak tgk2kan? dah laa musim H1N1 pun kami kena periksa suhu sorg2... bab hp pun kami nak tgk jgk? aii, lebeh2 laa ni...

    padle: a'ah, sabar laa ni. sbb kat SASER parents ok lg.

    ReplyDelete
  3. kat sklh aku ramai sgt students dgn hp contained menda2 'mlampau' tu.. mak bpk tak dpt detect, cikgu yg detect! bila rampas hp, parents serang sklh, pangge cikgu 'babi'... bila tunjuk 'menda mlampau' tu, dia ckp company celcom yg anta, bukan anak dia yg download.. tgk gaya mak, rambut perang, tindik idung, baju nampak bulu ketiak.. cane tu..??? cover anak sendiri.. chet! sapa yg 'babi' sbnrnya..? (emo gak nih!)

    ReplyDelete
  4. naja: ha itulah... konon habih moden. dia paham pun tidak makna "download" tu.

    ReplyDelete
  5. kalau mak saya plak,semua benda mesti salah saya dulu.x puas hati btol.hahaha.pasal boot tue pown salah saya gak.hahaha.lawak lawak.

    ReplyDelete
  6. sipot: takpe, semua itu akan mematangkan awak. setiap org yg berjaya tu bermula dgn kegagalan atau kesalah yg pernah dilakukan sblm ini.

    ReplyDelete